Slovensko zachvátil zľavový ošiaľ. Všetko nakupujeme so zľavami. Je to neuveriteľné, ale aj z poskytovania zliav sa stal dobrý biznis.
Ako je to teda s poskytovaním zliav?
Stretol som sa s pozitívnymi aj s negatívnymi reakciami. Spokojní nakupujúci si nevedia zľavy vynachváliť, niektorí túto formu nakupovania opovrhujúco nazývajú „zľavová turistika“… Ja som už absolvoval niekoľko príjemných večerí a ubytovaní, kde som ušetril desiatky EURO. A nehambím sa za to, prečo by som mal platiť plnú sumu, keď nemusím..
Mnoho návštevníkov Internetu však dodnes netuší, čo sú to vlastne zľavy. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že zľavové stránky umožňujú nakupovanie bežných tovarov a služieb s výraznými zľavami. Sú to akési elektronická obchody so samými akciovými tovarmi a službami so zľavami 30-90%. Čo všetko môžete na takejto zľavovej stránke kúpiť?
Popri stránkach so zľavami existujú aj zľavové agregátory, teda stránky, na ktorý sa zobrazujú stovky zliav takmer zo všetkých zľavových stránok. Takýto najznámejší agregátor je zlavy.sme.sk
Ako funguje zľavový portál?
Poskytovatelia tovaru alebo služby poskytnú zľavu zo základnej ceny v priemere vo výške 30-50%. Z tejto zľavnenej ceny si berie zľavová stránka svoju províziu za predaj, zvyčajne 12-30%. Návštevníci Internetu nakupujú na zľavovej stránke kupóny, ktoré ich oprávňujú k čerpaniu tovaru alebo služby zo zľavy. Predávajúci zvyčajne overí platnosť kupónu a vydá zakúpený tovar alebo službu. Aj zľavový portál platí províziu svojim podporovateľom a to zvyčajne vo výške 4-6% a navyše sa platia bankové poplatky, zvyčajne je to 2% z každej transakcie napríklad pri platbe kartou.
Táto forma predaja je veľmi bezpečná a neprináša so sebou žiadne ďalšie poplatky. Poskytovateľ tovaru alebo služby zvyčajne nič neplatí za zverejnenie svojej zľavy a takisto prevádzkovateľ zľavovej stránky neplatí žiadnu províziu agregátorovi alebo banke ak nedôjde k transakcii (kúpe zľavového kupónu).
Prečo dávajú firmy svoje výrobky alebo služby do zliav?
Pre ilustráciu uvediem jeden príklad. Ubytovanie v hoteli na víkend pre 2 osoby stojí štandardne 200 EURO. Majiteľ hotela poskytne zľavu 50% a dohodne sa s niektorým zľavovým portálom. Kupón si budú môcť záujemcovia kúpiť za 100 EURO. Z tejto sumy si zľavová stránka nechá 30% províziu a majiteľovi hotela zaplatí 70 EURO za každý predaný preukaz. (V prípade, že si zľavová stránka necháva menšiu províziu, ako napríklad www.kopeczliav.sk, kde je to len 12-14%, vtedy dostane majiteľ hotela až 88 EURO za každý kupón).
Uvedená matematika vyzerá dosť neúprosne a napriek tomu existuje okolo stovky zľavových stránok, ktoré poskytujú tisíce zliav mesačne. Prečo je o poskytovanie zliav taký záujem?
Existuje niekoľko dôvodov, prečo firmy dávajú svoj tovar do zľavy, často-krát je to aj kombinácia uvedených dôvodov:
Čo by Vás malo zaujímať, ak si chcete dať svoj tovar do zľavy?
V prvom rade musíte zistiť províziu. Najdrahšie portály majú províziu 30% (www.zlavadna.sk), najlacnejšie stránky majú províziu len okolo 12-14% (www.kopeczliav.sk), ďalej by vás mala zaujímať dĺžka zverejnenia zľavy. Zľavadňa napríklad uverejňuje zľavu zvyčajne len 3-5 dní, iné portály Vám budú zverejňovať zľavu aj mesiac a viac. Takisto je dôležitý aj spôsob komunikácie. Ten si overíte, ak zatelefonujete alebo napíšete poskytovateľovi zľavy.
Slovo na záver
Poskytovanie zliav prežíva výrazný boom a je veľmi pravdepodobné, že tento trend bude aj naďalej narastať. Bude to spôsobené rozširovaním poskytovateľov služieb do regiónov, ale aj narastajúca kríza prinúti poskytovateľom predávať s výraznými zľavami a kupujúcich nakupovať čo najlacnejšie. Takže, idete predávať alebo kupovať na zľavách???
A prečo uvádzam ako príklad www.kopeczliav.sk? Do tejto stránky naša firma vložila množstvo technologických noviniek, hlavne automatizované zasielanie tovaru a hromadné kontrolovanie kupónov a samozrejme, túto stránku najlepšie poznám.