Viete čo znamená výraz Affiliate marketing?

9. septembra 2016, rebel, Nezaradené

Toto anglické slovo sa stalo populárnym hlavne v západnom svete v priebehu posledných zhruba 10 rokov. Keby sme siahli do anglického slovníka, získali by sme preklady ako prijať,  spolčiť sa, zlúčiť, pričleniť, spojiť,vstúpiť do, združiť, pridať sa… Tu prestanem s prekladom, pretože ani jeden výraz úplne presne nevyjadruje význam Affiliate marketingu.

Pre zjednodušenie by som možno uviedol ako preklad “sprostredkovanie”. Predstavte si situáciu, že v práci sa kolegovia bavia, kam by bolo najlepšie ísť na večeru s priateľmi. Vy máte dobrú skúsenosť s jednou reštauráciou, tak ju doporučíte. Kolega na druhý deň príde do práce a bude nadšene opisovať, ako perfektne sa cítil vo vami doporučenej reštaurácii. Vy budete mať určite príjemný pocit. A nič viac? Veď to, čo ste urobili je klasická práca Affiliate marketingu. Doporučiť nejaký produkt alebo službu. ALE!!!! Získať za to nejakú províziu od prevádzkovateľa.

Ako funguje sprostredkovanie v reálnom svete

V reálnom svete to sprostredkovanie (affiliate marketing) tak, že každý prevádzkovateľ služby alebo predajca tovaru má zhruba 10-20% obchodnú maržu na tovare alebo na službe, ktorú môže použiť na platenie reklamy alebo marketing. Ak im vy doporučíte alebo privediete zákazníka, tak môžete túto maržu získať. Ako by to vypadalo v predchádzajúcom prípade doporučenia reštaurácie? Najprv sa dohodnete s prevádzkovateľom reštaurácie, že mu budete dohadzovať zákazníkov. Robíte napríklad v biznise, kde často prichádzate do styku s ľuďmi (napríklad turistický sprievodca). A tak len medzi rečou spomeniete, že poznáte vynikajúcu reštauráciu. A že tam máte aj kupón na 5 až 10% zľavu a kľudne in kupón prepustíte. Keď vaši návštevníci navštívia reštauráciu a odovzdajú zľavový kupón, tak majiteľ bude podľa kódu vedieť, že ste im hostí doporučili vy a dostanete ešte 10% províziu z ich útraty. Prevádzkovateľa reštaurácie budú títo hostia stáť 20% ceny, ale získa ich bez akéhokoľvek úsilia.

Ako funguje sprostredkovanie v elektronickom svete

V elektronickom svete (na Internete) je sprostredkovanie oveľa jednoduchšie. Takmer každý predajca tovaru alebo služby má svoj affiliate program. Vám stačí sa do tohto programu prihlásiť a získate špeciálnu linku. Túto linku potom dávate svojim priateľom, známym, partnerom alebo proste len kontaktom z vášho zoznamu. Keď na túto linku ľudia kliknú, tak systém vie že prišli od vás a ak niečo kúpia, tak im automaticky pripíše províziu. Napríklad aj známe vyhľadávače tovaru ako je heureka.sk, najnakup.sk získavajú od predajca niekoľko percent z ceny za zákazníka, ktorého pošľú na stránku predajcu. Aby to však nebolo až také jednoduché, nie všetci prevádzkovatelia obchodov alebo služieb vám dajú automaticky affiliate linku. Najprv im musíte dokázať, že máte dostatok Emailových kontaktov, Web stránku alebo nejaký iný zdroj kontaktov, ktorým budete danú službu alebo tovar ponúkať. Ďalším dôvodom je to, že prevádzkovatelia nechcú, aby ste ich službu alebo tovar ponúkali prostredníctvom spamovacách Emailov alebo iným nezákonným spôsobom.

 

Pokračovanie článku nájdete na blog.zbohatni.eu