E-mail marketing
Zjednodušene je to monitorovanie (sledovanie) doručenia každého jednotlivého Emailu, zaznamenanie všetkých kliknutí na linky a tým spoznanie správania každého zákazníka. Zároveň to je najmodernejší spôsob priameho oslovovania zákazníkov, sledovanie ich požiadaviek a okamžitého získavanie spätnej väzby.
História
Predchodcom E-mail marketingu bol Mail marketing (aj keď za svojich čias to určite nikto pod týmto názvom nepoznal). Počiatky siahajú do 19. storočia do krajín, kde bol rozvinutý poštový systém. Podstatný rozmach nastáva v období medzi svetovými vojnami hlavne v Európe a v USA. Namiesto súčasných Newsletterov sa najskôr používali osobné listy, zvyčajne písané vlastnoručne majiteľom firmy (neskôr na písacom stroji). Väčšinou sa listy rozosielali na lokálne adresy. Adresy príjemcov sa získavali z rôznych klubov, združení a asociácií. Neskôr, keď začali vznikať celoštátnej adresára (napríklad telefónne zoznamy), začalo masívnejšie rozosielanie na území regiónov i celých štátov. Osobné listy nahradili tlačené letáky, ktoré sa rozosielali bez akýchkoľvek znakov osobného zainteresovania, alebo sa zvyklo ručne dopisovať oslovenie a podpis. Občas sa pridávalo aj PS, ktoré často nieslo osobné informáciu, ktorá bola určená priamo príjemcovi (napr. hovorilo o jeho koníčku, rodine, práci atď.) S nástupom výpočtovej techniky sa už tlačili osobné listy, ktoré boli personalizované a mohli obsahovať meno príjemcu, miesto pôsobenia a iné osobné údaje počítačovo zakomponované do textu. V tomto období dochádza k prikladaniu reklamných letákov a brožúr k sprievodným listom, čo tvorí predchodcu dnešných Newsletterov. Táto forma oslovovania klientov existuje dodnes a využíva sa hlavne u klientov, ktorí naďalej uprednostňujú prijímanie štandardných listov. (V súčasnosti túto formu masívne používa napríklad Readers Digest).
S príchodom internetu sa začína nová éra doručovanie správ. Podstatne sa zväčšujú množstvá adries príjemcov a urýchľuje sa príprava a rozosielanie správ. Z dôvodu nekontrolovaného rozosielanie e-mailov Európska únia, USA a niektoré iné štáty prijali zákony trestajúce nevyžiadanú poštu. Tieto zákony boli síce prijaté, ale trestanie priestupkov je zatiaľ minimálne.
Direct marketing
E-mail marketing je súčasťou oblasti marketingu, ktorá sa nazýva Direct marketing. Jednoducho povedané Direct marketing vynecháva pri svojich aktivitách sprostredkovateľa – reklamnú alebo marketingovú agentúru a obracia sa priamo na svojich zákazníkov. Medzi ďalšie oblasti Direct marketingu patrí aj napríklad Telemarketing, SMS marketing, účasť na výstavách, prezentačné akcie a podobne. Pre zvýšenie efektu E-mail marketingu je vhodné kombinovať výstupy kampaní s inými metódami Direct marketingu, o ktorých sa budem bližšie zmieňovať pri vyhodnocovaní kampaní.
Monitorovanie e-mailov
Pod týmto výrazom si väčšina z nás pomyslí na nekalé a protizákonné techniky zasahovanie do nášho súkromia, ktorých sa dopúšťajú niektoré firmy na svojich zamestnancoch, telekomunikační operátori ale aj celé štáty. (Skúste poslať pár e-mailov do USA, Ruska, Číny alebo do ďalších krajín, kde bude spomenuté slovo prezident, smrť, bomba. Pokiaľ si pritom spomeniete ešte aj miesto pobytu prezidenta a niečo sa tam zomelie, počítajte s tým, že niekto zaklope na vaše dvere).
My sa tu však budeme zaoberať legálnym monitorovaním e-mailov, ktoré slúži ako vynikajúci nástroj pre marketingových pracovníkov.
Pokračovanie v ďalšom blogu…
Vo firme INBOX SK sa zaoberáme marketingom na Internete a stáva sa nám veľmi často, že vo verejnosti panujú skreslené informácie o tejto oblasti. Preto som sa rozhodol publikovať sériu článkov, prostredníctvom ktorých by som chcel trochu zvýšiť povedomie podnikateľskej verejnosti o Internetovom marketingu. Články budem publikovať v poradí, ako ich budem písať a kompletné verzie budú zobrazená na stránke školení a kurzov z internetového marketingu a softvéru pre realizovanie Newslettrových Email marketingových kampaní (DEMSO).
Celá debata | RSS tejto debaty