Slovensko zachvátil zľavový ošiaľ. Všetko nakupujeme so zľavami. Je to neuveriteľné, ale aj z poskytovania zliav sa stal dobrý biznis.
Ako je to teda s poskytovaním zliav?
Stretol som sa s pozitívnymi aj s negatívnymi reakciami. Spokojní nakupujúci si nevedia zľavy vynachváliť, niektorí túto formu nakupovania opovrhujúco nazývajú „zľavová turistika“… Ja som už absolvoval niekoľko príjemných večerí a ubytovaní, kde som ušetril desiatky EURO. A nehambím sa za to, prečo by som mal platiť plnú sumu, keď nemusím..
Mnoho návštevníkov Internetu však dodnes netuší, čo sú to vlastne zľavy. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že zľavové stránky umožňujú nakupovanie bežných tovarov a služieb s výraznými zľavami. Sú to akési elektronická obchody so samými akciovými tovarmi a službami so zľavami 30-90%. Čo všetko môžete na takejto zľavovej stránke kúpiť?
- zľavu na stravovanie, väčšinou vo forme zľavy na konkrétne jedlo alebo katagóriu jedál (napr. pizza)
- zľavu sa služby, hlavne z oblasti kozmetiky, kaderníctva, masáží, úpravy nechtov a podobne
- zľavy na ubytovanie v hoteloch a iných rekreačných zariadeniach
- zľavy na atrakcie, kultúrne a športové podujatia
- zľavy na rôzne kurzy a školenia
- zľavy na tovar
Popri stránkach so zľavami existujú aj zľavové agregátory, teda stránky, na ktorý sa zobrazujú stovky zliav takmer zo všetkých zľavových stránok. Takýto najznámejší agregátor je zlavy.sme.sk
Ako funguje zľavový portál?
Poskytovatelia tovaru alebo služby poskytnú zľavu zo základnej ceny v priemere vo výške 30-50%. Z tejto zľavnenej ceny si berie zľavová stránka svoju províziu za predaj, zvyčajne 12-30%. Návštevníci Internetu nakupujú na zľavovej stránke kupóny, ktoré ich oprávňujú k čerpaniu tovaru alebo služby zo zľavy. Predávajúci zvyčajne overí platnosť kupónu a vydá zakúpený tovar alebo službu. Aj zľavový portál platí províziu svojim podporovateľom a to zvyčajne vo výške 4-6% a navyše sa platia bankové poplatky, zvyčajne je to 2% z každej transakcie napríklad pri platbe kartou.
Táto forma predaja je veľmi bezpečná a neprináša so sebou žiadne ďalšie poplatky. Poskytovateľ tovaru alebo služby zvyčajne nič neplatí za zverejnenie svojej zľavy a takisto prevádzkovateľ zľavovej stránky neplatí žiadnu províziu agregátorovi alebo banke ak nedôjde k transakcii (kúpe zľavového kupónu).
Prečo dávajú firmy svoje výrobky alebo služby do zliav?
Pre ilustráciu uvediem jeden príklad. Ubytovanie v hoteli na víkend pre 2 osoby stojí štandardne 200 EURO. Majiteľ hotela poskytne zľavu 50% a dohodne sa s niektorým zľavovým portálom. Kupón si budú môcť záujemcovia kúpiť za 100 EURO. Z tejto sumy si zľavová stránka nechá 30% províziu a majiteľovi hotela zaplatí 70 EURO za každý predaný preukaz. (V prípade, že si zľavová stránka necháva menšiu províziu, ako napríklad www.kopeczliav.sk, kde je to len 12-14%, vtedy dostane majiteľ hotela až 88 EURO za každý kupón).
Uvedená matematika vyzerá dosť neúprosne a napriek tomu existuje okolo stovky zľavových stránok, ktoré poskytujú tisíce zliav mesačne. Prečo je o poskytovanie zliav taký záujem?
Existuje niekoľko dôvodov, prečo firmy dávajú svoj tovar do zľavy, často-krát je to aj kombinácia uvedených dôvodov:
- vypredanie zásob – každý obchodník vie, že občas je potrebné vypredať staré zásoby. Buď sa jedná o sezónny tovar, alebo na trh prichádza nová verzia, alebo je v zásobách viazaný príliš veľký objem prostriedkov. Na takýto tovar by obchodník aj tak musel poskytnúť zľavu, navyše zverejnenie reklamy môže dosť stáť.
- prilákanie nových klientov – nový obchod, reštaurácia hotel potrebujú dať o sebe vedieť. Okrem toho, na začiatku fungovania majú nevyužité kapacity (hotelové postele, kuchárov, predavačky) a sú preto ochotní dočasne znížiť cenu. Takíto klienti uhradia prevádzkové náklady a navyše, pokiaľ boli spokojní, je pravdepodobné, že budú o zariadení hovoriť ďalej, prípadne sa tam vrátia. V žiadnom prípade by nemal poskytovateľ služby znížiť kvalitu poskytnutej služby, lebo je zlacnená… Takisto zabehnuté reštaurácie niekedy rozširujú sortiment alebo priestory a potrebujú rozšíriť okruh zákazníkov (napr. zaužívaná pizzeria rozširuje sortiment o jedlá na grile..)
- upozorniť na nový výrobok/službu (PR, reklama) – aj takúto možnosť niekedy volia poskytovatelia tovarov alebo služieb. V tomto prípade im ani tak nejde o počet predaných kupónov, ale majú záujem, aby sa o novej službe (tovare) dozvedelo čo najviac ľudí
d) vyplnenie hluchých miest – jedná sa zvyčajne o sezónne rekreačné a stravovacie zariadenia, ktoré potrebujú naplniť kapacity aj v medzi-sezóne a takisto napríklad reštaurácie môžu obmedziť platnsť kupónu na čas od 15:00 do 19:00, kedy zvyčajne mávajú veľmi málo návštevníkov. - dopredanie vstupeniek – toto je špecifická oblasť a týka sa športových a kultúrnych podujatí. Pokiaľ usporiadateľ predpokladá, že nebude schopný predať všetky vstupenky (lístky), môže ich poskytnúť so zľavou. V tomto prípade ho už poskytnutie zľavy nič nestojí a každá takto predaná vstupenka mu prináša zisk. (Usporiadatelia majú často strach, ako budú predané kupóny kontrolovať, keďže v piebehu niekoľkých minút môže prejsť cez kontrolu desiatky držiteľov kupónov. Odpoveď je jednoduchá. Niektorí poskytovatelia zliav disponujú sofistikovanou technológiou, ktorá umožní skontrolovať 2.000 až 4.000 kupónov za hodinu. Jedná sa zvyčajne o čítačky čiarových kódov, čítačka QR kódov (čstokrát bežné mobilné telefóny a pod.) a niektorí ich dokonca aj bezplatne zapožičiavajú svojim predajcom – napr. uvedená www.kopeczliav.sk).
- zvýšenie návštevnosti Web stránky – každý záujemca o zľavu sa chce o produkte alebo zľave dozvedieť čím viac a preto často navštívi stránku poskytovateľa zľavy. Aj keď si nakoniec možno kupón nekúpi, prezrie si Web stránku poskytovateľa a možno ho zaujmú úplne iné tovary alebo služby
- zisk – áno, aj napriek poskytnutej vysokej zľave majú poskytovatelia zisk. Pri službách je to takmer vždy (aj keď častokrát je zisk minimály), ale aj pri tovare často dosahujú predajcovia zisk aj napriek tomu, že predávajú tovar so zľavou 50 a viac percent.
- zbavenie sa konkurencie – predávajúci častokrát dlhodobo predáva tovar alebo službu s výraznou zľavou, čím značne oslabí konkurenčné firmy, ktoré nedokážu takúto zľavu poskytnúť.
Čo by Vás malo zaujímať, ak si chcete dať svoj tovar do zľavy?
V prvom rade musíte zistiť províziu. Najdrahšie portály majú províziu 30% (www.zlavadna.sk), najlacnejšie stránky majú províziu len okolo 12-14% (www.kopeczliav.sk), ďalej by vás mala zaujímať dĺžka zverejnenia zľavy. Zľavadňa napríklad uverejňuje zľavu zvyčajne len 3-5 dní, iné portály Vám budú zverejňovať zľavu aj mesiac a viac. Takisto je dôležitý aj spôsob komunikácie. Ten si overíte, ak zatelefonujete alebo napíšete poskytovateľovi zľavy.
Slovo na záver
Poskytovanie zliav prežíva výrazný boom a je veľmi pravdepodobné, že tento trend bude aj naďalej narastať. Bude to spôsobené rozširovaním poskytovateľov služieb do regiónov, ale aj narastajúca kríza prinúti poskytovateľom predávať s výraznými zľavami a kupujúcich nakupovať čo najlacnejšie. Takže, idete predávať alebo kupovať na zľavách???
A prečo uvádzam ako príklad www.kopeczliav.sk? Do tejto stránky naša firma vložila množstvo technologických noviniek, hlavne automatizované zasielanie tovaru a hromadné kontrolovanie kupónov a samozrejme, túto stránku najlepšie poznám.
Celá debata | RSS tejto debaty