Pre tých, ktorí nevedia dobre anglicky, vysvetlím čo znamená “Outsourcovať”. Slovo Outsource by sa dalo voľne preložiť ako “použiť cudzie zdroje”. Je to takto zrozumiteľnejšie? Možno najpopulárnejším príkladom sú gigantické stavebné firmy (vrátane známej firmy Doprastav), ktoré vyžívajú na realizovanie zákazky cudzie zdroje. Táto forma dodávky sa môže realizovať nielen v stavebníctve ale v podstate v každej oblasti výroby alebo služieb. Keby sme uvažovali v širších súvislostiach, tak každý kto pracuje na dohodu je vlastne externým zdrojom.
Ako možem podnikať s použitím Outsourcovania?
To, čo vám chcem tu vysvetliť, je použitie lacných zdrojov zo zahraničia. Z toho logicky vyplýva, že môžete predávať len tzv. digitálne produkty, teda niečo, čo sa dá urobiť alebo poslať cez Internet. Napriek tomuto obmedzeniu je stále veľa oblastí kde môžete podnikaťť. Tu je niekoľko tipov:
- Sociálne médiá – mnoho firiem potrebuje zviditeľniť svoju prítomnosť na stránkach sociálnych sietí. (Tu je jedno obmedzenie, že sa to musí týkať zviditeľnenia vo svete, nie v SR alebo ČR). Môže sa to týkať akejkoľvek sociálnej siete, kedy firma potrebuje získať čo najviac kontaktov, Like-ov, používateľov, prípadne priamo dohnať týchto ľudí na svoje stránku. Podmienkou takisto je, že stránka alebo účet musí byť v angličtine.
- Vytvorenie grafického produktu – tu sa môže jednať o návrh grafiky webovej stránky, návrh loga, letáku, návrh obálky eBooku, plagátu. Takisto je možné objednať si odborníkov na grafické programy ako napríklad Photoshop, ktorí vám upravia fotografiu podľa požiadaviek. Veľmi obľúbené sú video produkty, kedy vám vytvoria animované video, editujú vaše video, vložia doň špeciálne efekty, urobia “Voice-over”, to znamená že ho nahovoria po anglicky (tam môže byť automatický alebo hovorený komentár), profesionálne intro atď.
- Písanie eBookov alebo akýchkoľvek správ. Budem to ovádzať ešte v iných článkoch, ale na Internete viete kúpiť veľké množstvo eBookov a pritom ani netušíte, že ich nepísal ten kto sa vydáva za autora. Proste niekomu zaplatil, aby ich napísal. Takisto môžete potrebovať spracovať nejakú špecifickú správu. Napríklad zistenie najväčších konkurentov vo vašej oblasti, podrobnosti o firmách a podobne. Dokonca mnoho dizertačných prác spracúvajú nadaní študenti zo zaostalých krajín…
- Virtuálny asistent – to je niekto, kto pracuje v zahraničí za vás. Môže vám triediť poštu, odpovedať za vás na Emaily, robiť vám rezervácie leteniek a hotelov, marketingový prieskum, dokonca aj pripravovať účtovné podklady. Môže zdvíhať a vybavovať vaše telefonáty alebo hľadať potencionálnych obchodných partnerov. Takisto bežná práca je prepisovanie (napríklad naskenovaného textu), len tu so slovenčinou neuspejete…
- SEO a starostlivosť o firemné web stránky. Akonáhle sa chcete etablovať v zahraničí, je potrebné, aby vaša stránka zodpovedala medzinárodným štandardom a aby sa vám o ňu niekto staral. Zabezpečenie SEO aktivít sa dá tiež získať touto formou a pritom budete mať istotu, že Vaše stránky sú v rukách profesionálov.
- Vytvorenie kompletnej internetovej stránky alebo eShopu. Permanentná starostlivosť o vašu web stránku stránku.
Oblastí podnikania, v ktorých viete využiť “outsourcing” je oveľa viac a skutočne závisí len od vašej predstavivosti. Napriek tomu si jednu oblasť ešte nechám v rukáve a budem jej venovať niektorý článok v budúcnosti.
Ako môžem predávať outsourcované služby?
Z rozsahu, ktorý som dosiaľ vymenoval je zrejmé, že o tento typ služieb je na Slovensku pomerne veľký záujem. Je dobré, ak ste aspoň trochu odborník v oblasti, ktorú chcete sprostredkovať a musíte mať základnú znalosť angličtiny (hoci aj toto viete outsourcovať na slovensku, kedy sa pomaly každý študent strednej školy dokáže dohovoriť anglicky). Môže vám pomôcť služba translate.google.com, ale nespoliehajte sa na 100% na preklad, ktorý sa takto vyrobí (lebo často nepoužije úplne najvhodnejšie slovo), odporúčam ho vždy pred odoslaním ešte skontrolovať.
Ak ste už takto vybavený, tak potom je potrebné urobiť si trochu prieskum trhu. V prvom rade použite outsorcovaných odborníkov, aby vám vytvorili profesionálne vyzerajúcu web stránku. Budete musieť trochu zapracovať aj na textoch, aby návštevníci vašej stránky mali dojem, že sú na stránke odborníka, ktorého potrebujú. Potom použite Google adwords a skúste dávať reklamy na službu, ktorú ponúkate alebo sa priamo skúste spojiť s potencionálnymi zákazníkmi.
Potrebujem nejakú hotovosť?
Vaše investície budú hlavne vo forme vášho času, ale samozrejme budete potrebovať aj nejaké finančné prostriedky. Odporúčam minimálne 300-500 EURO. Zhruba 100-200€ budete potrebovať na vytvorenie vlastnej stránky, loga, vizitiek a zvyšok pôjde na reklamu a prípadne na niekoho, kto vám pomôže s prekladom do angličtiny. Keď beriem do úvahy časové hľadisko, tak všetko by ste mohli mať pripravené približne do 2-4 týždňov.
Koľko ma to bude stáť?
Služby, ktoré som vymenoval v predchádzajúcej časti sú vo svete mimoriadne lacné. Napríklad vlastné logo môžete získať za 5-10 dolárov. Vlastnú stránku získate za 10-50 dolárov. Minútu animovaného videa môžete mať za 20-40 dolárov (animovaným videám sa budem ešte venovať neskôr) a podobne môže stáť aj nahovorenie komentára do videa. Dôležité je, že zaplatíte len v prípade, ak ste s prácou spokojný. Teraz sa pozrite na slovenské ceny. Koľko za rovnaké služby pýta konkurencia?
Kde nájdem vhodných ľudí na “Outsourcovanie”?
Toto je oblasť, ktorú som riešil zhruba pred 2 rokmi. Vtedy som netušil, aké obrovské možnosti ponúka Internet. V súčasnosti sú najvhodnejší kandidáti na Filipínach (majú veľmi dobrú angličtinu), v Indii, Pakistane a podobne. Ak potrebujete 100% angličtinu, tak si trochu priplatíte a môžete mať aj freelanceroví z USA, Veľkej Británie, prípadne z iných rozvinutých krajín.
Pokračovanie v niektorom budúcom článku… Viac informácií nájdete na blog.zbohatni.eu
Celá debata | RSS tejto debaty