Založ si blog

Projektový manažment – načo to vlastne potrebujeme?

Po tomto článku ma bude asi väčšina odborníkov z oblasti projektového manažmentu zatracovať, takže tu uvádzam, že sa jedná len o moje vlastné názory. Rád privítam akékoľvek – aj negatívne, ale konštruktívne komentáre.

Ale začnem pekne od počiatku… Na projektoch v rôznej podobe pracujem od roku 1992 (to je doba..) Najprv som pracoval na MZV SR, kde som mal na starosti implementáciu zahraničnej pomoci PHARE a bol som ten, kto dohliadal na rozdeľovanie prostriedkov a na implementovanie projektov. Už vtedy sme sa všetci nazývali „projektoví manažéri“. Po odchode z ministerstva som sa dostal na druhú stranu barikády – začal som pracovať pre firmy, ktoré implementovali projekty. Zas ako projektový manažér. Neskôr som založil vlastnú firmu www.inbox.sk a samozrejme zas sme realizovali projekty a bol som projektový manažér. Tak ako je to vlastne s tým projektovým manažmentom?

Keď sa pozriete na funkcie vo firmách, tak skoro všade nájde nejakých projektových manažérov. Pozrite na www.profesia.sk a tam sa to len tak hemží projektovými manažérmi. Čudujem sa však, že aj skúsené firmy inzerujú voľné pozície ako „Projektový manažér“ , aj keď z popisu práce je jasné, že sa nejedná ani trochu o projektový manažment…

Takže, čo je to projektový manažment? Túto otázku som si položil asi po 15 rokoch práce na projektoch a aby som sa to dozvedel, zaplatil som si kurz na www.prince-2.sk Najprv som si urobil len kurz Prince2 Foundation  a asi po roku som sa odvážil aj na vyšší level, školenie, skúšku a certifikát z Prince 2 Practitioner. Musím sa priznať, že po skúške som mal vždy hlavu ako hrniec. Školenie je tak intenzívne, že by sa dalo porovnať (minimálne rozsdahom študijných materiálov) k jednéhu semestru na vysokej škole, ktoré musí byť zvládnuté za 3 dni (plus nejaké samoštúdium vopred). Metodiku Prince 2 som si nakoniec naštudoval tak dobre, že som ju začal aj školiť. Získal som akreditáciu z Ministerstva školstva a spolu s partnerskými firmami sme pripravili aj kurz Prince 2 v Slovenčine, ktorý sa stal veľmi bľúbený hlavne preto, že sa účastníci nemuseli báť slabých jazykových znalostí pri záverečnom teste.

Takže, načo je to celé vlastne dobré? Musím sa priznať, že čím viac sa vyznám v metodike Prince2, tým menej vidím jej uplatnenie v praxi. Začal som pracovať pre firmy Warhowski a.s. a Taubootis sro ako projektový manažér. Zistil som, že moja práca mala ďaleko od projektové manažmentu, aký som poznal z kurzov. Z vlastnej iniciatívy som začal pripravovať register rizík a identifikovať najväčšie hrozby pre úspešné realizovanie projektu. Bohužiaľ, už pri prvých identifikovaných rizikách som mal pocit, že som „nepriateľ štátu“ a radšej som bol odvolaný z pozície projektového manažéra akoby som mal šíriť „poplašné správy“. To už nehovorím o absolútnom nedostatku záujmu firiem Warhowski a Taubootis o racionálne plánovanie.

Ale aby som trochu nakládol aj do vlastného hniezda. Robíme vývoj viacerých projektov. Posledný projekt je www.elektrickanergia.sk, ktorý monitoruje dodávateľov elektrickej energie a projekt pre Email marketing www.direct-email-marketing-software.eu Zistil som, že aj riadenie vlastných projektov metodológiou Prince2 je pomerne obtiažne. Nepodarilo sa mi pripraviť projektový plán, pretože projekt nebol na začiatku jasne definovaný, nemohol som plánovať ani rozpočet, pretože som nepoznal budúci firmený cashflow, riadiacim výborom projektu a zároveň projektovým manažérom som bol ja sám (čo sa absolutne prieči zásadám Prince2) no a navyše členovia vývojového tímu nemali ani poňatia o tom, že sa projekt snažím riadiť podľa Prince2.

Takže, potrebujeme vôbec projektový manažment? Je utópiou snažiť sa riadiť projekty na 100% metodológiou Prince2 v slovenských podmienkach. Hlavne projekty realizované pre štátnu správu sú často postavené na hlavu projektového manažmentu.

Aj keď teória projektového manažmentu učí, že len ak sú aplikované všetky princípy, tak môžeme tvrdiť, že riadime projekt metodológiou Prince2, ja si myslím, že je vhodné aplikovať aj fragmenty projektového manažmentu. Čím viac fragmentov projektového manažmentu Prince2 aplikujete, tým máte väčšiu šancu na dosiahnutie pozitívneho výsledku. Dokonca som prišiel na to, že je možné aplikovať metodiku Prince2 aj do bežného riadenia firmy. Veľmi dobre je možné využiť plánovanie podľa etáp, je možné identifikovať a plánovať riziká, je možné uplatňovať plánovacie mechanizmy a takisto dokumentovať stav pravidelným písaním správ.  Sila metodiky projektového manažmentu je hlavne v tom, ze sa snažíte mať projekt čo najviac pod kontrolou, že dokážete predvídať vzniknuté situácie, že sa snažíte čo najlepšie plánovať vývoj projektu. Metodika projektového manažmentu dáva nástroje, ako je potrebné zapojiť ostatných účastníkov, ako majú byť rozdelené právomoci, ako sa eskalujú problémy a ako sa riešia. Čím viac účastníkov projektu ovláda metodiku Prince2, tým jednoduchšie sa realizuje riadenie projektu.

Takže môj záver – myslím si, že má zmysel aplikovať metodiku Prince2 pri riadení projektov. Je to ako pravidlá cestnej premávky. Keď ich dodržiavajú všetci, riadenie vozidla je oveľa bezpečnejšie, môžete isť rýchlejšie a bezpečnejšie dôjdete do cieľa. Ja som odborníkom na Prince2, ale sú aj iné metodológie ako PMA, IPMI a podobne. V podstate je jedno, ktorú metodiku ovládate, dôležité je aby ste ju uplaňovali ako najlepšie je možné v slovenských podmienkach.

Konečne zmysluplná podpora štátu

22.11.2022

Mnohí žiadatelia podpory od štátu, či už podnikatelia alebo firmy sú zvyknutí na to, že podpora prichádza neskoro, je dosť byrokratická a nesprávne cielená. Tentokrát som sa stretol s podporou, ktorá naozaj prekvapila svojou jednoduchosťou a aj úspešnosťou. Ide o projekt „Nestrať prácu – vzdelávaj sa“. Komu je podpora určená Podpora je určená všetkým [...]

Konečne zmysluplná podpora štátu

10.11.2022

Mnohí žiadatelia podpory od štátu, či už podnikatelia alebo firmy sú zvyknutí na to, že podpora prichádza neskoro, je dosť byrokratická a nesprávne cielená. Tentokrát som sa stretol s podporou, ktorá naozaj prekvapila svojou jednoduchosťou a aj úspešnosťou. Ide o projekt „Nestrať prácu – vzdelávaj sa“. Komu je podpora určená Podpora je určená všetkým [...]

Aj pomáhať je treba vedieť – sociálny marketing v praxi

27.07.2021

Príbeh, možno ako desiatky podobných. Dve mladé dievčatá s matkou žijú v zhorenom dome. Život bol k nim nemilosrdný, ale oni sa nevzdávajú. Tento príbeh možno bude mať šťastný koniec. Celý článok o ich osude nájdete v Denníku N. Takto vyzerá dom, v ktorom mladé ženy reálne bývajú. Na tomto príbehu ma zaujali 2 veci. V prvom rade, že mladé dievčatí si nezúfajú, [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

rebel

Ak chceš byť prvý, nestavaj sa do radu... Aj to je dôvod, prečo som sa pustil oblastí, ktorým sa iní vyhýbajú. Agilné poradenstvo, moderný Internetový marketing moderné formy vzdelávania. Napísal som niekoľko eBookov o projektovom riadení a marketingu. Naša firma je na čele vzdelávacích agentúr, čo sa týka kvality a moderných vyučovacích technológií, Ak si chete pozrieť moje odporúčania, navštívte stránku q9.sk/p2, q9.sk/p3, prince-2.sk alebo môj profil linkedin.com/in/branogablas/.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 70
Celková čítanosť: 331712x
Priemerná čítanosť článkov: 4739x

Autor blogu

Odkazy