S týmto slovom som sa stretol prvý krát asi pred 2 mesiacmi. V skupinke diskutujúcich boli dvaja podnikatelia, ktorí sa takto označili, čo bolo 20%. Je to náhoda, alebo naozaj 20% podnikateľov sú marketingoví ignoranti?
Pojem slova mi vysvetlili nasledovne: „Mesačne platíme za marketing a reklamu okolo 2.000€, ale nechceme, aby nás marketigová firma zbytočne zaťažovala nejakými číslami. Chcem mať pokoj, nepotrebujem sa v tom vyznať“. Toto bola pre mňa studená sprcha. Internetovému marketingu a reklame sa venujem už okolo 10 rokov, ale firmy si nás vyberajú práve preto, že ich dokážeme presvedčiť výsledkami.
Každé investované EURO sa musí vrátiť
Nie vždy sa to ľahko meria, ale investície do reklamy by sa mali vrátiť. Ináč nedáva zmysel vôbec niečo zaplatiť za reklamu. Vo firmách, ktoré využívajú aj klasický marketing (outdoor, televízia, rozhlas), tak sa dá zmerať len celkový efekt reklamy, v podstate nie je možné, špecifikovať, aký mala podiel Internetová reklama. Ale ak si klientov hľadáte len prostredníctvom Internetu, tak potom by malo platiť, že hodnota nových klientov je viac ako suma investovaná za reklamu.
Aj tu sú určité anomálie, pretože niektorí klienti môžu mať dlhodobú hodnotu, niektorí majú len jednorázovú. Napríklad ak mám tanečnú školu, tak môžem nalákať nových klientov na kurz Salsy, ale potom budú pokračovať na vyšší level, prípadne si zoberú ešte aj iný tanec. Ak ponúkam svadobné šaty, tak klient (alebo radšej klientka) príde raz, požičia si ich alebo ich kúpi. A potom už o nej nepočujem. Iba keby sa rozviedla. V prvom prípade si môžem dovoliť investovať do reklamy viac, ako vám klient zaplatí, lebo dlhodobo sa to vykompenzuje. V druhom prípade musím zarobiť už na prvej transakcii.
Ako vy riešite marketing a reklamu?
Chcel by som za klientov marketingových ignorantov. Odpadla by nám potreba dokazovania efektivity reklamy. My máme s našimi klientami dohodu, že ak im naša reklama neprinesie úžitok, nemusia nám zaplatiť za našu prácu. A veľmi dobre si mesačne pozerajú výsledky, kým nám uvoľnia ďalšie prostriedky.
Chcem by som preto vedieť, ako riešite marketing a reklamu vy. Prikladám krátky dotazník. Zaujímajú aj vás výsledky prieskumu? Ak nám necháte Email, pošlem vám výsledky, ale kľudne môžete odpovedať anonyme. Za váš čas sa vám odmením. Každý kto zodpovedne vyplní dotazník, dostane odo mňa elektronickú verziu knihy „Najťažšie je zarobiť prvý milión“, ktorá je už aktuálne takmer vypredaná v obchodoch. V knihe sa dozviete nielen ako vy ako osoba môžete profitovať na Internete, ale všetky rady sa hodia aj na firmu.
Celá debata | RSS tejto debaty